Pozycjonowanie lokalne (określane też jako pozycjonowanie regionalne lub local SEO) to, krótko mówiąc, pozycjonowanie danej strony internetowej w wyszukiwarce na frazy wyszukiwania (frazy / słowa kluczowe) posiadające w sobie określoną lokalizację, na przykład określone miasto lub region.

W wielu branżach pozycjonowanie lokalne powinno być kluczową strategią SEO, a w niektórych pozycjonowanie powinno być oparte raczej o frazy ogólne, a frazy regionalne powinny stanowić jedynie uzupełnienie dla głównej strategii pozycjonowania.

Pozycjonowanie lokalne: Dla kogo tak a dla kogo nie?

W jakich branżach oparcie strategii SEO o pozycjonowanie lokalne nie jest najlepszym pomysłem? Bez wątpienia do takich biznesów należy większość branży e-commerce, czyli sklepy internetowe. Tu lepiej sprawdzi się pozycjonowanie ogólne, a w przypadku tych sklepów, które mają dużą, dobrze wypozycjonowaną konkurencję należy w pierwszym rzędzie skupić się na tzw. long tailu, starać się w maksymalny sposób wykorzystać możliwości, jakie daje długi ogon pozycjonowania, czyli długie, mocno zawężone frazy (np. konkretny model produktu zamiast samej nazwy danego produktu).

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie lokalne powinno być w większości branż jednym z najważniejszych elementów strategii pozycjonowania strony internetowej, fot. Free-Photos, Pixabay.com, CC0

Na dobrą sprawę we wszystkich pozostałych branżach pozycjonowanie na frazy lokalne powinno być jeśli nie głównym, to jednym z najważniejszych elementów strategii pozycjonowania strony internetowej. Sugestia ta dotyczy wszelkich firm usługowych, bez względu na to, czy mają jedną lokalizację, czy też działają w kilku różnych miastach czy regionach. Dotyczy to też wszelkiego rodzaju usług internetowych, nic nie stoi przecież na przeszkodzie, aby firma – dajmy na to oferująca pozycjonowanie stron internetowych, ubezpieczenia bądź inne usługi mająca siedzibę w na przykład w Olsztynie – pozycjonowała się także na inne miasta czy regiony Polski.

Zalety pozycjonowania lokalnego

  1. Szybsze i tańsze pozycjonowanie – zwłaszcza w branżach, w których istnieje bardzo duża i silna konkurencja w internecie, a pozycjonowanie na frazy ogólne jest bardzo trudne, kosztowne i długotrwałe. Skupiając się na frazach lokalnych osiągamy dużo szybszy efekt, jakim są wejścia potencjalnych klientów na stronę internetową.
  2. Jeśli prowadzimy biznes lokalny, trafiamy z ofertą bezpośrednio do potencjalnego klienta.
  3. Prowadząc firmę lokalną i pozycjonując się na frazy lokalne, stajemy się lokalnym liderem swojej branży, oprócz nowych klientów, zyskujemy też wizerunek rozpoznawanej firmy czy marki.Nie od dziś wiadomo, że firmy, które są wysoko w wynikach wyszukiwania Google są przez potencjalnych klientów uznawane za firmy bardziej profesjonalne.
  4. Local SEO może być doskonałą bazą do rozpoczęcia pozycjonowania ogólnego. Mając wypozycjonowaną stronę na kilka regionów, można – nawet w trudniejszych branżach – zacząć poważnie myśleć o wejściu na pierwsze strony wyszukiwarki dla fraz ogólnych.