Fotobudka na wesele i inne imprezy jest obecnie bez wątpienia jedną z najpopularniejszych atrakcji na wszelkiego typu uroczystościach. Czy jednak firma zajmująca się wynajmem fotobudek na imprezy to obecnie dobry pomysł na biznes?

Powstanie fotobudki datuje się na XIX wiek, w wieku XX fotobudki były wykorzystywane jako automaty do robienia zdjęć (głównie legitymacyjnych). W XXI wieku fotobudki znalazły zastosowanie jako maszyny robiące i drukujące zdjęcia na weselach i innych imprezach. Popularność tych ostatnich z każdym rokiem wzrasta, zwiększa się jednak nie tylko popyt, ale i podaż.

Imprezowa fotobudka na wesele i inne imprezy

Obecnie fotobudka jest atrakcją nie tylko na weselach, ale pojawia się na wszelkiego typu bankietach, balach (np. balach sylwestrowych, studniówkach), imprezach firmowych i rodzinnych (takich jak urodziny, jubileusze). Teoretycznie więc zakres działania firmy wynajmującej fotobudki jest spory, a popyt wciąż rośnie.

Konkurencja

Zakładając firmę wynajmującą fotobudki na wesela i inne imprezy trzeba się liczyć z tym, że konkurencja jest spora i cały czas rośnie. W popularnym serwisie ogłoszeniowym znaleźć możemy nawet kilkaset ogłoszeń dotyczących wynajmu fotobudek. Na zapytanie 'fotobudka na wesele’ wyszukiwarka Google pokazuje ponad milion wyników. Jest więc spora konkurencja, a także coraz trudniej przebić się – zwłaszcza nowej firmie – w wyszukiwarce Google.

Niewątpliwie jednak wciąż na rynku jest miejsce dla nowych firm. Warto jednak, myśląc o założeniu firmy wynajmującej fotobudki na imprezy, pomyśleć nad ofertą, która będzie się czymś wyróżniała na tle konkurencji. Samą ceną bowiem nie będzie łatwo przebić się przez coraz większe i szczelniejsze sito konkurencji.

Kalkulacja cen

Wynajem fotobudki na imprezę to jest koszt rzędu kilkuset złotych. Cena w różnych firmach może się jednak znacznie różnić od siebie, w zależności od regionu czy typu fotobudki (rodzaj fotobudki, starszy, nowszy model, czy najnowszy „wynalazek” w branży – fotolustro Magic Mirror). Zazwyczaj za 3-4 godzinną usługę otrzymamy około 500-1000 zł. Patrząc na to, że zarabiamy zazwyczaj tylko w weekendy, a od przychodów należy odliczyć nie tylko koszt eksploatacji fotobudki, ale także koszty dojazdu do klienta, a czasami także koszty wynagrodzenia dla pracownika (jeśli kogoś zatrudniamy), trzeba się liczyć z tym, że biznes będzie dochodowy, ale o bardzo dużych zyskach – przy posiadaniu tylko jednej fotobudki – raczej trzeba zapomnieć. Realne zyski na poziomie kilku tysięcy złotych miesięcznie są oczywiście realne tylko wtedy, kiedy mamy regularne zamówienia, przynajmniej 1-2 w każdy weekend.

Do kalkulacji biznesu należy też wliczyć zakup fotobudki, gadżetów, dodatkowego oświetlenia itp, a także – jeśli nie posiadamy – kosztu zakupu środka transportu. Zwłaszcza ten drugi może zachwiać rentownością całego biznesu. Bo – o ile – koszt fotobudki rozpoczyna się już od około 10.000 zł brutto za zwykłe fotobudki do około 30.000 za najnowsze osiągnięcie w branży, czyli Magic Selfie Mirror (fotolustro), to przy zakupie reprezentacyjnego samochodu dostawczego (trudno bowiem wozić fotobudkę samochodem osobowym), biznes może się okazać nierentowny.

W naszej firmie fotobudkę traktujemy jako dodatkowy element, swego rodzaju wartość dodaną. Na co dzień zajmujemy się, między innymi organizowaniem wesel oraz imprez integracyjnych dla firm, a posiadana fotobudka stanowi  dodatkową atrakcję dla gości na organizowanych przez nas imprezach i uroczystościach, a dla nas jest dodatkowym źródłem dochodu. Taki układ sprawdza się doskonale. /Właściciel firmy z Wieliczki

Na ten moment wydaje się, że fotobudki będą w najbliższym czasie jeszcze zyskiwać na popularności. Obecnie coraz częściej widywane są poza weselami, w zasadzie na wszystkich możliwych imprezach. Fotobudka jest więc na pewno bardzo dobrym pomysłem dla tych, którzy już działają w szeroko pojętej branży weselnej lub eventowej. Dla nich będzie z pewnością szansą na znaczne zwiększenie przychodów. Początkujący powinni przed wejściem w firmę fotobudkową powinni z pewnością przygotować biznesplan i spokojnie obliczyć rentowność planowanego przedsięwzięcia.